lauantai 18. tammikuuta 2014

Lehtikuvauksen opiskelu Suomessa 2013 - 2014

Seuraavat, yleensä vakavasti otettavat oppilaitokset tarjoavat koulutusta, jonka yhteydessä laitosten sivuilla näkyy sanoja/tageja: "lehtikuvaus, lehtikuvaaja, kuvajournalismi, aikakausilehtikuvaus, media jne."
-
Näissä laitoksissa opiskelee valokuvausta vähintään sata nuorta ihmistä opintovuotta kohti ja he ovat kouluissa keskimäärin 3-7 vuotta. Alan kaikista kouluista valmistuu satoja nuoria valokuvaajia vuodessa ei mihinkään.
Koulujen esitteissä mainitaan, että opiskelijat sijoittuvat median ammatteihin, joista mainitaan esimerkkinä lehtikuvaaja.
-
Todennäköisesti yksikään näiden koulujen opiskelijoista ei valmistuttuaan tule pääsemään lehtikuvaajan ammattiin vakituiseksi työntekijäksi. Kuvajournalismiin suuntautuvat sijoittuvat freelanceiksi tai joutuvat muihin valokuvausalan ammatteihin. Todennäköisesti koko koulutus menee heikkotasoisena hukkaan. Opiskelijat joutuvat aivan muille työelämän alueille.
Näiden nuorten kohdalla koulutus on siis useimmiten aivan turhaa, hukkaa yhteiskunnan resursseja ja antaa väärän kuvan sijoittumisesta aikuisena valittuun ammattiin erityisesti seuraavasta syystä:
Yksikään allaluetelluista kouluista ei tarjoa ammattimaista lehtikuvauksen opetusta, se voidaan päätellä sekä opiskelijoiden minuun ottamista kontakteista että mm. siitä -- ettei opettajalistauksissa tai johdon kontaktitiedoissa näy ainoatakaan lehtikuvaamisen koulutettua ammattilaista, joka olisi nyt -- tai on ollut joskus alalla.
Kuvajournalisteja näkyy parin koulun avustajalistauksissa pari kappaletta, mutta hekään eivät ole lehtikuvaajia sanan siinä merkityksessä, kuin minä asian koen. He ovat pääasiassa kuvituskuvan tekijöitä.
-
Kun opintoja ei suunnitella ammattimaisen osaamisen perusteella ja OPS:eja ei tee lehtikuvausalalla oleva henkilö,  saavat opiskelijat joko virheellistä, liioittelevaa tai täysin väärää tietoa alasta, joka myös näkyy työtilanteessa.
-
Vaikka koulutettuja kuvaajia riittää ja tulee koko ajan joukoittain lisää… suuren osan alan töistä tekee lähellä eläkeikää olevien "vanhusten" kaarti tai aivan nuoret -- alan pakkosopimuksia allekirjoittaneet kouluttamattomat puoliammattilaiset. Heidän lehtikuvaamisen substanssiosaamisensa on heikkoa, mutta he pääsevät kiinni alaan, koska ovat antaneet kaikki oikeudet kuviinsa ja myös korvausprosessointimahdollisuuden itseään kohtaan työnantajalleen sopimusteitse. 
Heidän ratkaisunsa eivät valitettavasti seuraa sita faktaa, että Suomen Journalistiliitto järjestelmällisesti kehottaa, ettei mediatalojen ( kohtuuttomia) sopimuksia pidä allekirjoittaa.
Alan toimeentuloperusteet ovat vääristyneet täysin, tätä kuitenkaan EI mitenkään huomioida koulutuksessa, koska alan ammattilaisia ei ole suunnittelijoina.
-
Ylläolevan perusteella voidaan perustellusti väittää, että lehtikuvauksen opetusta Suomessa ei  tällä hetkellä ole ollenkaan.
-
On kyllä visuaalisen median suhteen eritasoista puuhastelua, mutta johtuen opettajaresurssien heikkoudesta, ei alaa voi täysipainoisesti opiskella missään. 
Tilanteesta kertoo esimerkiksi alan johtavan oppilaitoksen, Tampereen Yliopiston kuvajournalistilinjan opiskelijoiden vuosia jatkunut valituskierre Yliopiston johdolle, koskien opettajien ja erityisesti linjanjohdon heikkoa tasoa.
-
Tässä lueteltujen lisäksi meillä on iso määrä kouluja, joissa voi "irtautua arjesta" kuten erään koulun mainoslause kuuluu. Nämä kymmenet oppilaitokset ovat lähinnä olemassa työllistääkseen alan virkaheittoja opettajia. Samaa curlingilmiötä pelkään pahoin myös muiden, yllä lueteltujen laitosten suhteen.


















Aalto yliopisto - Median laitos

"Median laitokselta valmistuvat toimivat visuaalisen viestinnän ja uusmedian suunnittelu-, kehittämis- ja johtamistehtävissä teollisuuden, kaupan, kulttuurilaitosten ja median palveluksessa sekä alan koulutustehtävissä. Lisäksi laitos kouluttaa ammattilaisia mediajohtamisen asiantuntijatehtäviin, itsenäisiksi yrittäjiksi ja media-alan tutkijoiksi."
Vakituisessa koulutusta suunnittelevassa henkilökunnassa ei ole ainuttakaan lehtikuvauksen tai kuvajournalismin ammattilaista.Vierailevia lehtikuvauksen ammattimaisia opettajia ei ole listattu.
----------------------------


Tampereen yliopisto, Kuvajournalismin linja ja Visuaalisen journalismin maisteriopinnot.

"Tampereen yliopistossa voi opiskella kuvajournalistiksi. Opinnoissa keskiössä on digitaalisen aikakauden lehtivalokuvaajan toimenkuva. Samalla opiskelijat perehtyvät graafisen suunnittelijan ja kuvatoimittajan tehtäviin".
Vakituisessa koulutusta suunnittelevassa henkilökunnassa ei ole ainuttakaan lehtikuvauksen tai kuvajournalismin ammattilaista.Vierailevia lehtikuvauksen ammattimaisia opettajia ei ole listattu.
-----------------------------


Lahden muotoiluinstituutti

"Valokuvauksen opinnot antavat valmiudet toimia monipuolisesti valokuvauksen eri osa-alueilla, niin journalistisen, kaupallisen kuin taidevalokuvankin kentällä."
Vakituisessa koulutusta suunnittelevassa henkilökunnassa ei ole ainuttakaan lehtikuvauksen tai kuvajournalismin ammattilaista.Vierailevia lehtikuvauksen ammattimaisia opettajia ei ole listattu.
-----------------------------


Yrkeshögskolan Novia Pietarsaari

"Efter utbildningen kan du arbeta som fotokonstnär med eget visuellt uttryck, studiofotografering, som pressfotograf."
 Vakituisessa koulutusta suunnittelevassa henkilökunnassa ei ole ainuttakaan lehtikuvauksen tai kuvajournalismin ammattilaista.Vierailevia lehtikuvauksen ammattimaisia opettajia ei ole listattu. 
HUOM ! Joukossa on muutama aikakausilehtiin kuvituskuvia ja henkilökuvia tehnyt valokuvaaja.
------------------------------


Stadin ammattiopisto

"Valokuvatuotannon koulutuksen saaneet työskentelevät mm. mainosvalokuvaajien assistentteina, kuvaajina sekä avustajina valokuvaamoissa ja valokuvaliikkeissä, kuvankäsittelijöinä, visuaalisen median työtehtävissä lehti- ja mediataloissa, erilaisissa kuvallisen viestinnän projekteissa ja hankkeissa sekä freelance-kuvaajina laajalla median kentällä."
Vakituisessa koulutusta suunnittelevassa henkilökunnassa ei ole ainuttakaan lehtikuvauksen tai kuvajournalismin ammattilaista.Vierailevia lehtikuvauksen ammattimaisia opettajia ei ole listattu.
-------------------------------


Ingmanin käsi ja taidetollisuus oppilaitos.

Opinnot antavat perustiedot ja -taidot valokuvaajan ammatista, opinnot rakentuvat valokuvauksen perusteista, kuvajournalismista.
Vakituisessa koulutusta suunnittelevassa henkilökunnassa ei ole ainuttakaan lehtikuvauksen tai kuvajournalismin ammattilaista.Vierailevia lehtikuvauksen ammattimaisia opettajia ei ole listattu.
--------------------------------


Jyväskylän ammattiopisto

"Tutkinnon suoritettuasi voit toimia mm.
studiokuvaajana
lehtikuvaajana"

Vakituisessa koulutusta suunnittelevassa henkilökunnassa ei ole ainuttakaan lehtikuvauksen tai kuvajournalismin ammattilaista.Vierailevia lehtikuvauksen ammattimaisia opettajia ei ole listattu.
-------------------------------


Luksia, LänsiUudenmaan ammattiopistot

"Media-assistentin osaaminen soveltuu media-alan lisäksi myös hyvin monien muiden toimialojen erilaisiin viestintätarpeisiin".
Vakituisessa koulutusta suunnittelevassa henkilökunnassa ei ole ainuttakaan lehtikuvauksen tai kuvajournalismin ammattilaista.Vierailevia lehtikuvauksen ammattimaisia opettajia ei ole listattu.
-------------------------


Vantaan Varia

"Työskentelen valmistuttuani mm.
valokuvauksen eri ammattialueilla
lehtitaloissa
yritysten tiedotus- ja mainososastoilla
freelancerina
lehtikuvaaja"
Vakituisessa koulutusta suunnittelevassa henkilökunnassa ei ole ainuttakaan lehtikuvauksen tai kuvajournalismin ammattilaista.Vierailevia lehtikuvauksen ammattimaisia opettajia ei ole listattu.
-----------------------------


HEO Helsinki. 

(Heo on kansanopisto, eikä siis kuulu joukkoon, mutta nauttii tiettävästi noin 8000€ vuodessa valtiontukea per opiskelija ja tavallaan siksi toimii SLEY:n eräänlaisena peitejärjestönä kohdentaen mahdollisesti valtion tukea esimerkiksi naispappeja diskriminoivalle ultravanhoilliselle yhdistykselle.)
SLEY = suomen luterilainen evankelioimisyhdistys

"Kuvajournalismin opinnot keskittyvät digitaalisen valokuvauksen perusteisiin ja erityisesti journalistiseen lehtikuvaukseen. Opiskelijat perehtyvät lehtikuvauksen tekniikkaan ja ilmaisuun. Myös valokuvan verkkojulkaiseminen tulee tutuksi. Muiden journalismilinjojen kanssa tehdään yhteistyöprojekteja. Kuvajournalismin opintojen tavoitteena on laaja-alainen visuaalisen journalismin osaaminen." 
Keskeisiä aineita ovat uutis- ja reportaasikuvaus, henkilökuvaus, digitaalinen kuvankäsittely, lehtitaitto sekä toimituksellinen yhteistyö graafikoiden ja toimittajien kanssa. Paneudumme myös kuvan lukemiseen ja tulkintaan."

Kuvajournalismilinjan esittely on edelleen minun 2010 kirjoittamani ja niin myös ilmeisesti OPS, jonka tein ennen rekrytointiani linjanjohtajaksi 2008. Linjan suunnittelusta ja erillaisista konsultaatioista luvattiin kuukauden palkka, jota ei koskaan maksettu. Myöskään HEO ei koskaan maksanut minulle lupaamaansa laitekorvausta vaikka opetin kolme vuotta osin omilla laitteillani, esim studiosalamoilla.
Linjaa johtaa toimittaja, joka johtaa myös muita visuaalisen alueen linjoja, ilman mitään koulutusta, alueiden osaamista tai ammattikokemusta. Opettajina käytetään mm. alan opiskelijoita.
Vakituisessa koulutusta suunnittelevassa henkilökunnassa ei ole ainuttakaan lehtikuvauksen tai kuvajournalismin ammattilaista.Vierailevia lehtikuvauksen ammattimaisia opettajia ei ole listattu.

-----------------------------

HUOMIO! HUOMIO! HUOMIO!
Koska minun tekstejäni yleensä luonnehditaan "sen yhden hullun kusipään ölinäksi" ehdotan, että luette Suomen valokuvakoulutuksen grand old man:in Matti Kalevan seuraavat tekstit palan painikkeeksi.

2 kommenttia:

Pekka Mäkinen, Helsinki kirjoitti...

Moro,

Tännekin löysin, et pääse pakoon heh heh.

Paheksut sitä että Irania kutsutaan pahan valtakunnaksi. Itse kuvaat sanottua maata näin:

"Voin vain kuvitella, mitä hänelle tapahtuu kun Iranin siveellisyydestä vastaava ministeriö kuulee ja näkee casen. Miten DocImages on valmistautunut huolehtimaan naisesta jos tämä vangitaan, tai jopa tuomitaan ulkomaalaisen kanssa toimimisesta raipaniskuihin tai kuolemaan. Miten DocImages kantaa vastuunsa, jos nainen ja hänen perheensä tuhoutuu tämän kuvan takia? Iran on arvaamaton maa ja uskonnollisen poliisin valta rajaton, ihmisiä häviää ja tapetaan hyvin pienistä syistä."

Kyllä kuule taitaa Iran pahan valtakunnasta käydä noilla spekseillä, ydinasehankkeineen kaikkineen...

Jore Puusa kirjoitti...

Luepa juttu uudestaan.
Minulle henkilökohtaisesti on sama kutsuuko joku jotain maata joksikin niinkauan kun hän ei kytke jotain henkilöä sen otsikon alle kuvaan. Tästä jutussa oli kyse. Tyttö joka katsoo kameraan ei varmaan tiennyt minkä otsikon alla hänen kuvansa netissä leviää myös Iraniin. Tämä on kuvajournalismin ongelma. Sanan ja kuvan liitto. Kuvassa oleva tyttö joka hymyilee kuvaajalle hiukset näkyvissä joutuu aivan varmasti vaikeuksiin eikä kuvaaja joka käytti tyttöä mahda sille mitään.