tiistai 26. elokuuta 2014

Haunted by Carl

Innostuin Jukka Vuokolan kuvasta edellisessä artikkelissa ja pengoin muistojani. Tämä LosAngeles case on ollut esillä monta kertaa, mutta koska se on minulle yksi urani huippuhetkiä avaan sen vielä kerran.
-
Kun hakee Carl Lewisia ja vuoden 1984 olympialaiskisoja tulee vastaan usein seuraava kuva. Koska olin ainoa kuvaaja tuossa olen 99% varma että se on minun ottamani. Ao kuva kiertää maailmaa ja sen creditit ovat milloin AP:llä, milloin IOPP:llä, milloin IOC:lla, milloin Lehtikuva Oy:llä. Ei koskaan Jorma Puusalla. Ja kyllähän se harmittaa hiukan. Monet kuvani ovat tietynlaisia standardeja webissä, mutta nimeäni ei niissä näy. Ne on myyty niin monen ketjun solmun kautta eteenpäin, että itse kuvaaja on häipynyt ja vain vendor eli kuvatoimisto on enää creditin omistaja. Yksi tällainen kuuluisa standardi on esimerkiksi Lech Walesa puhumassa telakan portilla väkijoukolle Gdanskissa Solidaarisuuden alkuaikoina tai toinen Jomo Kenyatta katafalkilla Nairobissa mm.
Olisi mukava jos omat maailmanhistorian tapahtumiin sijoittuvat kuvat olisivat omalla nimelläni julki, mutta asialle ei voi enää mitään.



Kun on jo aika, jonka jälkeen ei ehkä toista mahdollisuutta tule, kerron tämän casen auki parhaani mukaan, ehkä joku oppii tai keksii jotain omaan duuniinsa. Ensin IOC:n  
( International Olympic Commitee) omistama videopätkä Losin 100m finaalista. Minulla on sen käyttämiseen opetustarkoituksessa suullinen lupa, tosin 20 vuoden takaa, mutta kuitenkin. 
Videolla sekoilee kameroiden kanssa Jore Puusa, toista kertaa IOPP:n kuvaaja Moskovan jälkeen. ) International Olympic Picture Pool on järjestelmä, jolla saadaan keskikentän tapahtumat ilmaiseksi kaikkien osakuvatoimistojen käyttöön. Kentälle ei mahtuisi yhtään urheilijaa, jos kaikki kuvaajat sinne pääsisisivät. Pool on yleensä neljä kuvaajaa ja heidät hmm puetaankin samanlaisiin uniformuihin. Jotka tosin vaihtuvat nopeasti omiin vaatteisiin…vain paita jää. Kansainvälisestä kuvaamisesta myöhemmin kirjassani.


Video lienee kopion kopion kopion kopio, mutta saa siitä jotain selvää. Kun olet katsonut läpi, voit tsekata alempaa armottoman pitkän sarjakuvan, johon olen koonnut videon ruutuja tapahtumajärjestyksessä  ja jossa kerron niistä enemmän.

En oikein tiedä, miksi teen tämän. Auktoriteettia kirjoituksilleni en tarvitse, eikä siitä näin vihamielisessä yhteisössä mitään hyötyä olisikaan.
Minulle itselleni on armottoman tärkeää, että olen ollut 15 vuotta osa kansainvälistä sota, kriisi ja urheilukuvaajien yhteisöä. Tapasin maailman kovimmat ammattilaiset ja istuimme oluella ja puhuimme elämästä siellä täällä - ympäri maailmaa…tavaten yhä uudestaan. Olin hyvin surullinen, kun se kaikki loppui, mutta olin luvannut, että lopetan kiertämisen kun ensimäinen lapseni syntyy. Niin myös tein. Näistä kokemuksista jaan aikanaan kirjani muodossa enemmän kuin tässä. 
--
Noniin, klik tähän. Koko on 2000 pikseliä+ joten ctrl ja + ja sitten scrollaa.
Tekstit ovat nyt luettavia, ja lehden malliin, lue palsta alas ja seuraava alkaa ylhäältä.







Ei kommentteja: