keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Kyllä mun täytyy olla täysin väärässä kait sitten..........

Karjalaisesta ehdin jo kirjoittaa keljusti, ennenkuin kuulin, että se on maailman 40 visuaalisesti parhaan lehden joukossa. Huhuh...pitääkö muuttaa suomalaiseen tapaan heti mielipide ja nuolla menestyjää, lips lips? Ja juuri kun olin kirjoittamassa, miten Aamulehden kujo on paikallaan polkevaa ja videot...myötähävettäviä, niin luenkin, että AL on ihan maailman kärkeä. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että en tiedä mistään yhtään mitään, enkä sitäkään :-)
-
Toki voi olla niinkin, että en kertakaikkiaan osaa olla "oikeaa" mieltä lehdistä, koska katson niitä aina tavallisen lukijan, lukijajoukon enemmistön kannalta ja piutpaut annan kilpailujen juryille. Populismia? Katsotaan ensin Aamulehden kolme kilpailulähtösivua, kaikki viikoloppunumeroista ja kaikki graafeja.



Minusta nämä lähdöt ovat mainoksen / ilmon näköisiä ja sellaisina soossia. Ne ovat torjuvia, elitistisiä, eivätkä helpota lukijan menemistä juttuun. Koston kierre lähtee komealla otsikolla++++ ja siihen juttu loppuukin, koska graffan pikseliosuus on mitäänsanomaton väriläiskä. Toki tietysti graafisen alan koulutuksen saanut lukija pystyy analysoimaan sinisen ja punaisen sotkun RGB:n tunnemerkityksen viileästä vihaan, mutta siihen ei pysty suurin osa lukijoista..
Ja sitäpaitsi punainen kuuluu vasemmalle - kirkkotaiteen helvetin lieskat ovat siellä ja sininen valaistuneeseen sakraaliin hyvinvointiin. Kelle lehdet tehdään, tuota olen kiljunut viimeiset 25 vuotta. Ilmeisesti ei niille, jotka ovat lopettaneet tilauksen tai lopettaneet lukemisen aloittamisen alkuunsa.
Maailma huuutaaa...antakaa meille parempia ja voimakkaampia ja erillaisia kuvia katsottaviksi printissä luettavan yhteyteen, mutta lehdet panostavat sellaisia tekemään pystyvien kuvaajien irtisanomiseen.
-
AAMULEHDESSÄ on ihastuttu yhden suunnittelijan vektorijälkeen, jolle löytyy malleja valtavasti esimerkiksi brittiläisestä ZINEsuunnittelusta, plagiaattia plagiaatin perään. Samat bezierit löytää hiukan erimuodoissa Computer Arts lehdestä, josta yleensäkin suomalaiset suunnittelijat ammentavat duuninsa visupuolen. Niin tein kyllä minäkin --- ainakin hiukan Hämeenlinnan K.teatterin AD:nä ollessani--- kunnes kavahdin plagioimista.
Näkyvillä olevat lähtösivut koen siis luotaantyöntäviksi, kuten kokee testiryhmänikin. Mutta mitäs sillä on väliä, jos graafisen alan oikeat ammattilaiset ovat toista mieltä.
-
Jotta voimme katsoa AL:n arjen kujoa otetaan pari randomalkua, suoraan Keravan kirjaston AL pinosta napattuina ( ya know, fingers in the pile and a pinch). AL:n perusongelma on ollut, on ja tulee olemaan harhaanjohtava lukujärjestys ja pääotsikon ja kuvan välisen siteen tappaminen. Eikä se muuksi tunnu muuttuvan. Tavallinen ihminen nyt vaan lukee sivun suurimman otsikon ja suurimman kuvan liittyvän yhteen. Tämä selviää kun kokeilet itse kavereiltasi.

-
Toimiko Tampereen poliisi oikein ja juttuun liittyvä kuvassa heiluu lippu ja sen vieressä miljoona ukkoa. Siis m`täh!!!!!  Kun ison otsikon alla juttu ei jatku oikein ingressilläkään, vaan pelkästään aliotsikoilla, jää lukija AL:ssä aina solmuun, "mitä hittoa" kysyy hän. Paikalliset ovat varmaan jo tottuneet siihen, ettei jutuilla ja kuvilla ole kontekstia. Mutta entäs me muut ja erityisesti kansainvälinen jury. Ei tämä lähtö ole nokkela eikää älykäs, se minkä AL kilpailuun lähetti voi jonkun mielestä ollakin --- mutta juryn pitäisi pyytää random lähtösivut vaikka 14.9.2015 ja 25.4.2015 ja 5.2.2015 ja sitten katsoa niitä. Silloin näkyisi totuus.
Huonoimman suoritteen perusteellahan lehden kujo pitäisi katsoa aina.



Tässä toinen dammiversio, valmiikis määritettyihin reikiinhän tämä lähtö luultavasti taitetaan. Tämäkö kilpailuun, totaali soossi. Se vain on.
Sivu on täynnä
palkkia , väriä ja fonttia puhumattakaan mittakaavavirhenaamoista silmälinjojen virheistä ja kamalasta suorasalamakuvasta, joka on täynnä roinaa. Tämä sinne kilpailuun olisi pitänyt lähettää, eikä kliinistä graafia, jonka naamansa eteen saanut tavis ohittaa että raps ja nopeus, no se vasteaika 3,5 sekuntia.
Kuvaan runnottu eriväripalkkiin pakotettu fontitus on aivan kamalaa  ja tuhoaa kuvan lopullisesti. Punctum.
Jos ollaan ihan kettuja, niin mitä tekemistä on kypäräpäisellä ukolla pyhät ja palkat jutun kanssa..ILMAN SELITYSTÄ....ei käsitä tämä.
Mut tämmöttes mää näit fundeera. ( terveise Turkku :-)
Nyt kirjoittakoon aiheesta se toinen,  joka S(u)omessa kuvajournalismiblogia pitää, en vaan muista nimeään. Amen.





















3 kommenttia:

Jaakko Turpeinen kirjoitti...

Koston kierre -otsikon alla mun silmään kyllä pikavilkaisulla iski Ranskan lippu. En osaa arvailla mitä jutussa on kun tuosta pikkukuvasta ei alaotsikosta saa selvää mutta pääotsikon ja grafiikan tuottama mielijohde vei samantien Pariisin syksyisiin tapahtumiin. Jos sitten kuitenkin on ihan jostain muusta kyse, tuo trikolori on tosiaan harhaanjohtava.

Anonyymi kirjoitti...

Kukahan/ketkä näitä "mestariteoksia" ovat tehneet? Ei näy krediittiä.

Anonyymi kirjoitti...

Mitähän raati olisi tuuminut "ei on ei"-piirustuksesta,jota arvioitiin tässä blogissa äskettäin?Aamulehteähän sekin oli.