lauantai 8. helmikuuta 2014

Kateus - journalismin kamala peto


Tämän kirjoituksen olen kirjoittanut 
monena vuotena - monta kertaa. 
Aina sanani deletoiden, 
koska en ole pystynyt 
olemaan -tarpeeksi rehellinen.
Nyt olen vanha, kohta kuoleva ukko,
 eikä oma tilanteeni tästä enää
muuksi muutu. 
Tuhkaksi sauhuan näinä kauhun aikoina.
Siispä vieläkerran koetan tosissani.
Anneli Jäätteenmäen sanoin.
"Puhun niin totta kuin osaan".

Minä olen kateellinen!
Olen kateellinen 
Kari Kuukalle, 
Meeri Koutaniemelle, 
Niklas Meltiolle, 
Hannes Heikuralle.
Olen kateellinen jopa 
keskinkertaisille kuvaajille,
Rio Gandaran kaltaisille
ja monelle muulle.

En ole kuitenkaan kateellinen heidän kuvistaan, 
osaamisestaan tai osaamattomuudestaan,
matkoistaan tai hypestään, 
kansansuosiostaan tai haastatteluissaan 
heitä ylistävistä kollegoista,
 tai heistä naistenlehtiin tehdyistä 
sisustusartikkeleista…

Mutta olen mustanpuhuvan kateellinen 
heidän H-hetkellään menettämästään 
mahdollisuudesta 
puhua kuvajournalismin puolesta.
Suomi on pienenpieni maa.
Kerrallaan tunkiomme huipulle 
mahtuu laulamaan yksi kukko tahi kana.
Tuon linnun lauluja kuunnellaan korvat hörössä,
 hänen totuutensa on kerrallaan maan totuus.
Pieneen maahan  ei mahdu keskustelua siitä,
 mitä lintu tunkion päältä kiljaisee.
Jos sitä keskustelua käy,
 saa otsaansa kateellisen luuserin leiman.
Sen leiman minä olen blogieni
 ja julkitulemisieni kautta 
saanut monen monta kertaa.

Mutta samaa kysyn edelleen.
Oi miksei lintu tunkion nokassa laula 
kollegojen tuskasta kuolevan ammatin sisässä?
Miksei laula riistosopimuksiin allekirjoitusta
 vaativista merkonomijournalisteista?
Miksei laula kuvan ahdingosta kaikkialla,
 missä toimittajakuvaajat kauheuksiaan lehtiin laittavat?
Miksei laula lintu tunkion laella
 irtisanottujen huippukuvaajien ahdingosta?

Niistä minä laulaisin
 ja kieltäisin kasallaoloaikanani
 itsestäni puhumisen.
Sensijaan kiljuisin
 kiekuen aamusta iltaan.
PELASTAKAA KUVAJOURNALISMI 
NIIN JOURNALISMI PELASTUU 
JA FASISMI VÄISTYY!

Ei kommentteja: