maanantai 7. huhtikuuta 2014

Varokaa, heittäytyvä kuvaaja tulee...

Yle tekee ohjelman valokuvaajasta. Valokuvaaja on kaunis nuori nainen. Jos samat tai paremmat kuvat olisi ottanut ruma vanha ukko, ei hänestä tehtäisi ohjelmaa. Tiedän hypen, olin innoissani kun Mirja Pyykkö teki minusta 30 minuutin ohjelman YLE:n 1979. Ensimmäisen, mutta ei viimeisen. Tiedän myös, miltä tuntuu olla kadehdittu ja toisaalta tiedän, että kun on itse maistanut hypeä, ei enää kadehdi seuraavaa hypetettävää, ellei ole sosiopaatti
.
Muttamutta....tällä järjellä ja 62 vuotiaana en olisi antanut lupaa Mirjalle senparemmin kuin muillekaan minkään ohjelmantekoon. Nyt sitten tiedän 62 vuotiaana, että journalistin pitää olla transparentti. 26 vuotiaana vielä teki mieli kieriä hunajassa, koska on lapsi.

No, minulla ja Meerillä on toki se ero, että minä olin ja olen laaja-alainen ja koko sektorin osaava ammattilehtikuvaaja. Minun kuviani ei tarvinnut myydä sillä, että olen ihanan näköinen, kiva, elämänmyönteinen ja kaunis. Minun kuvani myytiin usein merkinnällä LK/AP ja that´s it. Oleellista on, että maailma sai kuvansa. Meeri on keskinkertaisen amatöörin tasolla visuaalisesti, mutta yhtä taitava PR nainen kuin Elllu Brotherus, joka on Meeriäkin huonompi kuvaaja. Tämä ei ole naisvastaista, jokseenkin yhtä heikolla tasolla ovat samanikäiset mieskuvaajatkin, Meltiokaan ei juurikaan osaa tehdä visuaalisuutta, mutta on hullunrohkea ja joko omaa sosiaalisen omatunnon raatokuvissaan tai sitten on war junkie. Mene tiedä.
( jotta en leimaudu sovinistiksi mainitsen että arvostan kahta naiskuvaajaa yli suurimman osan mieskuvaajista...Pirkko Tanttu ja Evy Nickström hakkaavat mennentullen suurimman osan nykymiesammattilaisista, ikäväkyllä kumpikin lähenee jo eläkeläisyyttä)

No....YLE kertoo Meerin olevan heittäytyvä kuvaaja. Huhuh, miten osaisin pitää sontaluukkuni kiinni, eli olla kirjoittamatta kaikkia niitä assosiaatioita, joita tuosta määritteestä tulee mieleen. Helppoa, naps, kiinni on!


Hyi YLE, vaikka Meeri ei pidä minusta, kun en kannusta häntä -enkä osaa olla kiltti ja kehua- olen silti sitä mieltä, että YLE teki varsinaisen karhunpalveluksen tuolla ohjelman nimellä. En hyväksy kiusaamista ja jos kuulen, että joku typerä amatöörisetä alkaa paukuttaa päätään Meerin heittäytymisestä, suutun.
Anyways hen on kollegani, eikä kollegoille vittuilla, amen.

Ajattelin muuten ottaa käyttöön kielemme historiasta hän ja hen persoonapronominit, maskuliinin ja feminiinin, helpottaa kovasti ilmaisua, en kuitenkaan ota käyttöön the (man) artikkelin vastinetta eli oo (mies) sääntöä.


4 kommenttia:

sa.mih kirjoitti...

Eikös Heittäytymisessä mene tukka sekaisin?

Samppa

Unknown kirjoitti...

Meerin aiheet ovat ihan tasokkaista, mutta näkisin hänet itse enemmän journalistina kuin kuvaajana. Kuvaajana keskinkertainen, verrattuna moneen muuhun. Enemmänkin ihmetyttää miksi muut kuvaajat kuvaavat häntä samalla keskeissommitelma tyylillä kuin hänkin kuvaa. ks. https://www.google.fi/search?q=meeri+koutaniemi&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Z69DU-LyAcHNtAbo34HgAg&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1745&bih=847

Jore Puusa kirjoitti...

Tasokas aihe, hm.. Tasokasta olisi kuvata hyvin vaikeaa lähtökohtaisesti, jolloin aukenisi todellisia keskustelujakin.
Äärimmäisen vaikeaa olisi kuvata Suomessa uusnatseja, somaleiden tyttölasten avioittamisprosesseja ulkomaille, talousrikollisuutta, turkiseläintarhoja, Talvivaaran prosesseja ymmärrettävästi, susien ja ilvesten salametsästystä, lestadiolaisten pedofiliaa, venäläisten lomakylähuijauksia jne… Näitä kun ei Suomessa kuvaa kukaan, ei uskalla. Nämä olisivat tasokkaita aiheita. Koutaniemi koluaa sitä samaa kamaa jota on kuvattu todella paljon mutta paremmin. Faveloissa liikkuu paikallisia kuvaajia paljon ja ympärileikkaus on Unescon listoilla ollut kymmeniä vuosia. Ym.Ym… Koutaniemi ja muut samalla sektorilla liikkuvat helpon julkisuuden perässä hamuilevat osaavat pelata ja luoda näennäisesti sosiaalisesti merkittävää kuvaa vaikka todellisuudessa luovat omaa julkisuuskuvaansa.
En näe hänen toiminnassaan minkäänlaista erityistä journalistista loistokkuutta, kenia jutun hän olisi koulutuksensa perusteella voinut kirjoittaa itse mutta sensijaan jutun teki toimittaja Suomessa vaikka sitä ei HS:ssä kerrottu. Olen aivan varma että JSN ei suakalla antaa tuomiota casessa eikä edes käsitä että ajan myötä joku todella voi tuhota ao tytöt tai perheen tai kylän eikä Koutaniemi tai kukaan muukaan voi sille mitään. Kolonialistinen silmä ei mustista välitä kuin oman hypensä saavuttamisen verran.

HUOM…julkisuuden henkilöillä on alentunut yksityisyyden suoja, jos kyseessä olisi median esiin itse siihen haluttomana nostama henkilö, en kirjoittaisi hänestä sanaakaan.

Jore Puusa kirjoitti...

Oikeastaan tärkeä lisäys tuohon.
AP:n lehtikuvaaja Anja Niedringhaus tapettiin juuri Afganistanissa. Tapasin hänet kerran ja näin työskentelymetodin ja kuvia.
Hän oli ja on valovuosia Koutaniemeä ja muita suomalaisia naiskuvaajia edellä visuaalisuuden ja journalismin suhteen. Mutta hän oli keski-ikäinen, juureva, ei erityisen kaunis, päinvastoin ja hiukan tätimäinen. Ulkomuoto hämää. Jos hän tekisi samaa kuin kauniit nuoret suomalaistytöt- ei hänestä olisi tehty jutun juttua, enkä usko että hän olisi siihen edes suostunut.
Näiden nuorten ikonien toiminta on silmissäni BigBrotheria, tosiTV:tä..kola-ollin touhuja. Substanssista viis, koko paketti merkitsee.
Ja kyllä he sen tietävät, eivät he tyhmiä ole. Kuten kirjoitin tuossa, sokaistuin itse sankarikuvaajan roolista 25-29 vuotiaana ja kusin hunajaa. Nyt se hävettää jumalattomasti. Mutta…minun kuvissani sentään oli visuaalinen substanssi..silloin suomalaisen kuva UPI:n tai AP:n deskissä myydyinpien joukossa oli valtava harvinaisuus ja silloin ammattitaito oli niin paljon korkeampi, että vain substanssi ratkaisi. Ei ulkomuoto tai sukupuoli.