Jaan tämän analyysin analyysin kahtia.
Ensin katsotaan kuvaa itsessään ja sitten puututaan Miisa Kaartisen yhteiskunta-analyysiin.
1. Daniel Irungun vappukuva?
Miisa Kaartisen koko kuva-analyysi on lyhykäisyydessään ytimekäs. "Hyvin sommiteltu kuva". Kuvaa ei ole sommiteltu ollenkaan. Ei hyvin, ei huonosti. Se on nykytyylin mukainen sekava repro, samaa tyyliä, jota niin monet suomalaiset nuoret lehtikuvaajat käyttävät. Siksi kuva ehkä on Kaartiselle tutunoloinen ja "hyvin sommiteltu"
Koska Kaartinen ei kirjoita muuta itse kuvasta, vaan keskittyy analyysiin Kenian ja Suomen yhteiskuntien eroista työmarkkinapolitiikan suhteen, avaan itse kuvaa hiukan.
Kuvassa on litistynyt vaikutelma, koska lämmin-kylmä kontrasti on kuvan keskialueella kääntynyt väärinpäin. Kylmä onkin edessä.
Kuvaajalla olisi ollut loistava mahdollisuus työntää katsoja kuvan sisään nostamalla jotain aloituspisteeksi. Tottakai se jokin olisi etualan seppä, joka kylmätakoo vanhan kaasupullon pohjan päällä keittoastioita ja juuri tuossa valmistuu paistamiseen tarkoitettu paellapannu.
Moisesta kauhottua ruokaa olen syönyt hyvällä halulla Keniassa siellä sun täällä.
Ruoka tuossa pannussa saattaa olla nimeltään Mokina tai Mukima tms... ?? en muista nimeä. Vihanneksia siinä on, kuten maniokkia ja pikkubanaania ja lihaa…vuohta tai kalaa. Aikalailla paellan tyyppistä, hirmuisen hyvää ja lempeää, ei räjäyttävän mausteista ja kenialainen olut on hiton hyvää ( jälkiruokajäätelössä on suolaa, joten kontrasti korostuu)
Lipsahti sivuraiteelle, sorry.
-
Itse kuvahan on tuolla sisällä kuten usein. Kuva muodostuu kahdesta lihaksikkaasta miehestä kädet alhaalla ja toki etualan sepästä jonka lyönti kesken. Teen rajauksen tästä, vaikkei se varsinaisesti ketään hyödytä…
Koska tila on tungettu täyteen tavaraa, pitäisi kuvaajan hallita syvyysterävyyden tarkka sijoittaminen. Sellaista ei ole ollenkaan. Sijoittaminen olisi helpompaa, jos hän toimisi traditionaalisti ja menisi seppä nro yhden navan korkeudelle.
Koska rva Kaartinen ei näe kuvassa mitään kirjoittamisen aihetta ja minä taas näen siinä kahden viikon valokuvauksen perusteiden kurssin paikan, jätetään kuva-analyysi roikkumaan ilmaan.
2. Yhteiskunnallinen analyysi.
Kaartinen aloittaa kertomalla suomalaisen vapun juhlinnasta. Fennofraasien jälkeen hän toteaa, että osa maailman vappukuvastosta tuntuu olevan aika kaukana omasta todellisuudestamme. Ei pitäisi minun tästä innostua, koska kirjoittaja ei kykene rinnastamaan faktoja mutta ihan hiukan, eikö? Innostuisin enemmänkin jos ymmärtäisin tuon lauseen. Kuvasto on kaukana omasta todellisuudestamme…….Ei siinä voi olla arvonvarausta, tietysti muissa maissa kuvattu aineisto on erilaista. Ei siitä silti voi vetää suoraan johtopäätöksiä maiden statuksesta työvoimapolitiikan suhteen. Emme voi tietää mikä on kuvaajan indoktrinaation määrä, mikä on muu todellisuus, onko tämä ainoa paja duunissa suuren tilauksen takia jne. Ei kuvaa voi lukea verbaalina faktana.
-
-
Suomen vappu on Suomen vappu ja Kenian vappu on Kenian. Kaivelin Irungun filejä ympäri verkkoa, mutta en löytänyt todistetta sille, että tämä kuva on otettu vappupäivänä.
Mikä tässä Kaartista rassaa? Se että vappuna tehdään duunia? Minua on aina risonut väitteet, jotka perustuvat väitteeseen / toimittajan tosipuheeseen ilman perusteita.
Entä jos tämä kuva on otettu vappuaattona, Suomessa iso osa ihmisistä tekee silloin duunia. Eikä tämä ole pikkuseikkoihin takertumista..tähän aikakehyseroon perustuu koko jutun sormenheristys Suomelle.
-
Tietysti tämä kuva on eksoottinen, maat ovat täysin erilaiset. Keniasta olisi tarpeen tullen löytynyt Suomeakin urbaanimpaa konttorielämää ja toisaalta Suomessa Pärnäsen pajassa jossain kaukana Mörönperällä työolosuhteet eivät tästä paljon eroa. Jos kulttuurit ovat tunnustetusti erilaisia, ei olosuhteiden eroista voi vetää johtopäätöksiä aina kallistuen oman indoktrinaatiotarpeen puolelle.
-
Nämä työläiset kuvassa ovat nimittäin eliittiä verrattuna kaatopaikkajengiin tms. Meistä on keljua katsoa miten alkeellissa oloissa tehdään töitä, mutta Keniassa on klaaneja -jotka edelleen tuikkaavat lehmän kaulavaltimoon reiän ja juovat siitä verta. Maa on se mikä on…valkoisen naisen kauhistelu ei tilannetta muuta.
-
Kaartinen jatkaa juhlasta, jossa keskusteltiin työläisten oikeuksista ja työolojen parantamisesta, siinä suhteessa siellä ollaan edellä Suomea, täällä vappupuheissa kuultiin pelkää Natojargonia. Meidän savupiipputeollisuutemme on loppu, Keniassa se on vasta alussa. Kumpi on parempi?
Kaartinen jatkaa työntekijöiden palkankorostuksia ihmettelemällä. Viime vuonna palkkoja korotettiin 14% mutta talousvaikeuksien vuoksi tänä vuonna ei yhtään. Suomessa olisivat matalapalkkaiset kiljuneet riemusta, jos heillä olisi vuoden takainen 14 % korotus kohentamassa elintasoa, kaikki tämänvuoden neuvottelut eivät ole vielä alkaneet, mutta korotuksia ei taatusti tule tai ne ovat - merkkisiä kuten Finnairilla. So what. Miten Kenian talouden lama on pahempi asia, kuin Suomen talouden lama? Ja miten se näkyy kuvassa, kuvaahan tässä on tarkoitus pöyhiä ja vetää siitä johtopäätöksiä.
-
Ottaen huomioon vuoden takaisen kuoppakorotuksen jota me emme Suomessa saaneet, logiikkaa pettää kirjoittajalla kokonaan. Jutussa on omituista pakottamisen makua.."kyllä mustilla siellä Afrikassa on kamalaa".. Minä taas lähtisin takaisin Keniaan tms ilosta kiljuen ja eläisin muutamalla rovolla, koska ihmiset ovat siellä ihmisiä toisilleen merkittävästi enemmän kuin Suomessa. ( poislukien muslim/ kristittysotkut)
Kaartinen jatkaa, että kuva nairobilaisista sepistä tuo esiin epäkohtia….NO MITÄ NE OVAT. Samalla kuva Kaartisen mielestä rakentaa ymmärrystä miten hyvin asat Suomessa ovat…Niin, meillä ei toki istuta lattialla kun paukutetaan peltiä, mutta ei yhden random kuvavalinnan perusteella voi sanoa yhtään mitään asioiden laidasta kahdessa tyystin erilaisessa maassa.
-
Kehotankin Kaartista tulemaan kantapaikkaani Öljytien ja Porvoon motarin ristyksessä olevalle huoltikselle.
Siellä nimittäin on lounasaikaan likaissa vaatteissa olevia miehiä - joilla naama sotkussa ja kädet mustia.. HUI kauhea, ovatko olot nyt sitten jossain vieraassa maassa paremmin, kun Suomessa työmiesten kädet likaantuvat ja haalarissa on palkeenkieli?
-
Ajattelin kirjoittaa Danielille ja kysyä, koska kuva on otettu. Koko juttuhan perustuu siihen että miehet ovat Kaartisen mukaan duunissa vapunpäivänä, jolloin pitäisi olla vetämässä bisseä myös Keniassa- Mutta ENTÄ jos kuva onkin otettu aattona tms.
Kun tekee ns. journalismia - vaikka analyysiäkin pitäisi:
a) Kirjoittaa kuvasta
b) Kirjoittaa niin totta kuin osaa ja tarkistaa asiat.
Sääli että exifit ovat ajat sitten tyhjenneet olisi niin makeaa olla oikeassa päivämääräkysymyksessä, joka samalla romuttaisi koko jutun. Toisaalta voin olla väärässä jolloin I rest my case. Ryömin kolooni ja häpeän tai tutkin asiaa lisää.
5 kommenttia:
Laajakulmalla saa paljon tavaraa ahdettua ruutuun :D
Tästä on nyt vuosi kun viimeksi kävin säännöllisesti mainitsemassasi Salmonella baarissa.
Lounasta siellä nyt, no jaa. Mutta aamupala on sitten viimeisen päälle rasvaa joka ravitsee koko likaisen ja rasvaisen päivän. Suosittelen.
Mutta toimittajille huono, koska silloin ei ole vielä duunareiden räpylät rasvassa, öljyssä tai paskassa.
Henkisesti laiska ja epärehellinen työ Miisa Kaartiselta, joka on vain yksi pieni provo suuntaan "kuinka kauheasti siellä on vs kuinka hyvin meillä on". Mitä sitten, jos keskellä kaupunkia sijaitseva mielenosoituspaikka onkin niin helposti huollettavissa, että mielihalujakin voidaan huomioida?
Kun tänäkin vappuna vähemmänkin henkilöön käyvät sanktiot perustuvat yhä samaan, jonka takia toisia on aikanaan ammuttu ja heidän jälkeläisiään piesty rottinkikepillä hevosen selästä. Eli salattuuhin tai tarkistamis- ja vertaisarviointikelvottomaan tiedonkaltaiseen luonnollisen aromin lisäaineeseen, sekä yksipuoliseen valtanäkökulmaan.
Kukaan journalisti ei ollut paikalla, kun eduskuntapuolueen jäsenjärjestön omaisuutta takavarikoitiin täysin kestämättömin perustein. Vasta kun puoluejohtaja ja hänen naapuripuolueensa "nuorisomolenski" itse nostivat siitä älämölön, sekä myös lupamielivallan kohteeksi joutunut mies omasta aloitteestaan otti yhteyttä toimitukseen, mikään näistä päätyi uutiseksi.
Kaartisen kirjoituksen sinetöi naurettavan kehystyksen luova otsikko, joka mukailee 70-luvulla syntyneille tuttua ja aikanaan hyvinkin suosittua laulua. Kun pohjilla on tekstiin nähden irrelevantti kuva, jossa viljellään olematonta elinolosuhdekärjistystä, mikä kaiken hyvän lisäksi väistää olennaisen niin siellä kuin täälläkin, tulisi varmastikin nauraa vaan kun ei kehtaa.
Ei saata olla varma, että pitikö sittenkin sääliä, koska joku kultaiseen häkkiin nostettu rakastettava lemmikki on jälleen tehnyt jotain hyvin lajityypillistä mikä on hänen lemmikkiytensä perusta. En siksi ole varma, että olenko vain poleemisen kärjistävä vai aidosti kerettiläinen, kun tämän kolumnin perusteella vaadin että lehtikuvaajien ei pidä kirjoittaa vaan jättää se toimittajille tai muille skribenteille.
Niin, mitä sensijaan kertoo sommittelemattoman ja maksimaalisella laajakulmalla tempaistun tapettivalokuvan kehuminen siitä itse asiasta joka kai on Kaartisenkin päätyö? Joren kommentti sommittelemattomuudesta on siten hyvin olennainen huomio. Jos Kaartinen omaa ammatillista uskottavuuttaan varoo, sitä ei moisella päättömyydellä vaarantaa, sillä übermeister -luokkaan hän ei ole vielä päässyt.
Jari Kähkönen
Lainaus
kun tämän kolumnin perusteella vaadin että lehtikuvaajien ei pidä kirjoittaa vaan jättää se toimittajille tai muille skribenteille.
lainaus
---------------------
Isket kirveen naulan kantaan…On vain niin, että kuvaaja on oikein hyvä otus kuvaamaan ja toisaalta toimittajalle käy kirjoitus parhaiten. Yli rajan loikinnasta ei Suomessa ole näkynyt muuta kuin myötähäpeää aiheuttavia rimanalituksia.
Hyvin kirjoitettu, opin taas uutta.
Ilkka Ruotsalainen
Lähetä kommentti