maanantai 25. elokuuta 2014

Haamu menneisyydestä


Hezbi Islamin, Gulbuddin Hekmatyarin joukot pitivät varmistinta ak47:ssa ankaran määräyksen takia viime hetkeen päällä.
Olivat vahingossa ampuneet liian monta toveriaan aiemmin innoissaan.

Tiedoksi lukijoilleni: En ole allekirjoittanut HS:n sopimusta, eikä minulta ole kukaan kysynyt tämän kuvan julkaisulupaa, se kun on HS:n arkistosta. HS omisti Lehtikuva Oy:n tai oikeammin Sanoma Oy ja käyttää kuviani maksamatta mitään, silloin kuin haluaa. Ihme, että tässä on nimeni, yleensä kuvieni alla lukee nykyisin Lehtikuva Oy.
-
Syväkurkkuni kertoo, että Lehtikuva Oy on ilmeisesti heittänyt kaatopaikalle kymmeniä säkkejä vanhaa negatiivimateriaalia. Vaikka suurinpiirtein rukoilin päästä Lehtikuvan arkistoon hakemaan retrospektiiviini kuvia, he eivät päästäneet. Jorma Komulaisen päästivät kyllä. Afganistan materiaalini ja monen muun sodan materiaalini makaa arkeologeja varten Ämmässuon tai Vuosaaren tms. kaatopaikalla. 
Parempi kai sen sitten siellä, kuin jossain seinällä kaikkien katsottavana. Pressfoton kuvani taas ovat Suomen pankin holveissa Kansallismuseon omistuksessa. Siellä on työkuvieni lisäksi noin 200 omaa --koodin 710-- myyntikuvaani. Mihinkään näistä ei minulla ole pääsyä. Museo suurinpiirtein haistatti minulla, kun koetin anoa käyttölupaa omiin kuviini.
Näin toimitaan valokuvahypetyksen maassa. No minä en ole Meeri, joka on kaunis ja siksi huipulla ja voi sanella säännöt.
-
Sain sentään jotain sotakeikoilta. Jotain, joka on minulla aina. Sain mukavan PTSD:n joka herättää minut joka aamuyö noin klo 03. huutamaan läpimärkänä hiestä suolenpätkien ja aivojen sinkoillessa. Sanoma ei edes vastannut kirjeeseeni, kun muutama vuosi sitten pyysin, että he maksaisivat työttömän sotakuvaajan Cymbalta masennuslääkkeen, joka maksaa euron päivässä. 
Mitään apua Sanomissa ei -70 tai -80 luvuilla tarjottu silmät päässä pyörien kuukausien raatokeikalta palanneelle, palasiksi hajonneelle kuvaajalle. Pesulle ja kuvaamaan lätkää, vinkuna pois. Suomi.

PS…kiitokset Pertti Virtaselle linkistä.

PS2…pari minuuttia sitten sain mailin, jossa luki vain "katkera paska". Kyllä se on totta, minä olen yhä uudestaan ja yhä enemmän katkera ja vihainen siitä, että elämäntyöni on hävitetty ja että meihin lehtikuvaajiin suhtaudutaan, kuin meitä ei olisi. Mutta vielä vihaisempi olen siitä, että me emme tee yhdessä MITÄÄN asiantilan parantamiseksi.

PS3…Välitin tämän linkin HS:n ulkomaantoimituksen päällikölle. Näin hän vastaa.
Kiitos, välitän tiedoksi kuvatoimitukseen. Yst. Sami   Ei siis lukenut koko juttua. Kollega.




2 kommenttia:

Timo Suvanto kirjoitti...

Ateistin rukous ei johda minnekään. Vanhurskas pitää olla, jotta rukouksella olisi tehoa.

Jore Puusa kirjoitti...

Hm..käsittääkseni sanan -rukous- voi kohdistaa myös muuhun tahoon kuin jumaliseen. Semantiikkaa ja ( hiukan semiotiikkaakin) voisi tähän kaivella esiin.
Rukoilin Lehtikuvaa päästämään…...
Rukoili teloittajalta armoa…….
Rukoili leipää rikkaalta nälkäänsä…..
Rukoili päästä tyttöystävänsä housuihin…..
jne.
Vanhurskas sana on mielenkiintoinen, tarkoittaako se yksi hurskas, siis one hurskas? Sastamalaisethan sanovat kotiaan "Just a mala"
-
Joskus kiroilen jumalauta, vaikka olen ateisti. Siis jumal auta. Ei muuten auta.
Mutta eivät nuoret tytötkään käytä "vittu" sanaa enää oman sukupuolielimensä määreenä vaan yleissanana kuten "totanoinniin". Sanoisin siis, että rukoilu ei enää merkitse suoran yhteyden hakemista kaiken olemassaolevan luojaan, joka noin 5500 vuotta sitten murjaisi maailman kasaan. Kuten HEO:a johtava pappi sanoi…"Dinosauruksia ei tietenkään ole ollut, tiedemiehet ovat liimanneet niitten fossiilit kasaan valaanluista." Ao. laitos nauttii muuten valtiontukea…...