lauantai 27. syyskuuta 2014

Iskevät tarinaa

Mainonta -50 ja -60 lukujen vaihteessa näyttää nyt viattomalta. Miehet ja naiset olivat vakaasti staattisen yhteiskunnan ikoneja. Niinpä painolaatoilla valmiina odottavia figuureja voi käyttää samassa lehdessä niin Askon huonekalumainoksessa kuin sujuvasti hammastahnaakin mainostamassa.
Muistan hämärästi tuon ajan mainontaa, mutta en yhtään yksittäistä mainosta. Vasta OMO:n mustavalkoinen TV-mainos on kolahtanut ja sen biisi jäi korvamadoksikin ajoittain. Olin köyhän perheen ainoa lapsi,  tavaraan ei ollut varaa. Sitä oli vähän, se oli kallista ja enimmäkseen saavuttamattomissa.
-
Tässä mainoksessa myydään tupakkapöytää. Silloin poltettiin aina ja joka paikassa. Isäntä tarjosi: " palaako" ja röökit röyhysivät. Kenellekään ei tullut mieleen, että joku saattoi kärsiä savusta. Siispä tarvittiin tupakkapöytä ja tupakkatakki. Kun oli syöty - naiset korjasivat pöydän ja miehet siirtyivät tupakoimaan ja juomaan kahvia tupakkapöydän ääreen. Tässä mainoksessa on tyypillinen ajan asetelma. Mies on ylinnä ja hymyilee isällisesti ohjaten naista toimintaan suljetulla kehoituksella. Nainen on alempana ja katsoo alas pöytää lähes innoissaan. Mallit ovat amerikkalaisia, ostettu suuressa nipussa jostain mainostarvikekaupasta. Katsopa naisen "Peyton Place" tukkaa.
-
Vain slangitermi "iskeä" tarinaa särähtää.  En muista sitä käytetyn omassa piirissäni. Iskeminen tarkoitti jo silloin pokaamista, vastakkaisen sukupuolen houkuttelua vaikkapa jatkoille tupakkapöydän ääreen. Oleellista on huomata, että nainen varmistaa olevansa oikeassa. "Eikö niin" hän tarkistaa mieheltään. Koska aika oli viaton, ei tuohon voi kätkeytyä kaksimielisyyttä. 
Nainen oli miehen alainen kotona, tuki miehen ratkaisuja. Mies kävi töissä, nainen hoiti kodin ja lapset. Rajat ja elämänurat olivat selkeitä. Tuolloin hautakivessä saattoi lukea "kotirouva tai rouva" ammattina, sitä ei hävetty. Naisen kaulus on tiukkaan kiinni, napitettu ylös, mitään viittauksia seksiin ei sallittu. Kirkko ja eduskunta vahtivat yhteiskuntaa ja pienikin aisan ylitys johti nuhteisiin.
-
Koti voi tehdä oman ratkaisun, yksilöllisyys alkaa hiipiä myyntivaltiksi. Otsikko on nerokas. Tarinatuokio kotona ja…pöydän tuotenimi on "tarina".
Itse mainos on visuaalisesti hajalla, fonttityyppejä on ainakin 6 kpl. Sarjajakuva oli saapunut Suomeen. Disneyn materiaalissa puhekupla oli saavuttanut oman muotonsa, mutta tässä kuplat ovat auki ja aaltoviivalla rajattuja. Kuplan teksti kelluu hiukan haparoivasti, eikä seuraa kuplan omaa kaltevuuskulmaa luontevasti.
-
Mainostoimistoilla oli omat taitelijansa, heillä oli valkoiset työtakit ja kaikki polttivat vinojen piirrustuspöytiensä äärellä. Taiteilija teki valokuvasta  piirroksen, joka oli helpompi saada onnistumaan lehdessä kuin valokuva. Lehtirasteri oli armottoman harvaa, jopa 20 LPi ja liu´ut olivat hankalia saada onnistumaan. 






----------------------------
Kommenttilomake on poistettu käytöstä. Lähetä mielipiteesi julkaisua varten suoraan minulle jore.puusa (ät) kolumbus.fi 
Julkaisen vain kommenttisi, en osoitettasi. Arkaluontoiset viestit julkaisen nimettöminä ja journalistiliiton jäsenenä suojelen lähteeni aina. Kuvien ym. lainaus perustuu sitaattioikeuteen, jolloin kuvia käsitellään kriittisesti. Pelastetaan kuvajournalismi!
---------------------------