torstai 18. syyskuuta 2014

Mitä tulossa?

Lähden pohjoiseen muutaman (2-3 vrk ) sisällä, ainakin Skibotniin saakka. 
Valun sieltä siksakkia alas noin 10 päivän ajan ja tapaan kollegoita ja ystäviä. 
Ehkä viimeistä kertaa.

Sitä ennen kirjoitan kaksi juttua.
Laitefriikeille työvälineistäni ja provokatiivisen tekstin siitä, missä me ammattilaiset olemme -johon voi anonyyminä vastata.
-
Freelista heistä, jotka tekevät kollegoittensa kustannuksella Sanomiin kuvia tai myyvät niitä on valmis, on ollut kuukauden. Sen voi juristini mukaan julkaista. Mutta myötähäpeän niin, että olen pitänyt sen piilossa toistaiseksi, listalla on kaksi, aikanaan hyvää ystävääni ja kollegaani. Hyi helvetti jne……..
-
Matkalta pidän päiväkirjaa….tässä blogissa, jos saan yhteyden webiin.

…ja tässä ARMAS

Armas on hiukan kuhmuinen Steam Ship, siitä S/S. On sillä ikääkin, 106 vuotias neito saakin olla kuhmuilla.
Armas nimi voi olla miehen tai naisen, mutta laivat ovat aina naisia. Laivat temppuilevat ja kaatuilevat, koneet kronklaavat ja laivan perä pyörii peruutettaessa. Laivoissa on reikiä ja pakkelia ja laivoja maalataan ja kiillotetaan koko ajan. Miehet sivelevät laivoja unelmissaan. Naisia laivat siis ovat.
-
Aikamoista terästä on Armas, en ole varma - mutta sadan vuoden ruostumisen jälkeenkin sitä on varmaan 5-10 milliä jäljellä. Merellä seilaavissa laivoissa, (kuten minun TIINA III) pitää rautaan hirttää kiinni sinkkiä, ettei rauta kokonaan häviä mereen siis korroosio kohtele huonosti. Sinkki on ns. "huonompaa" metallia ja se ensiksi menee mereen. Kun laitan keväällä potkurinakseliin sinkkianodin, on siitä rippeet jäljellä syksyllä. Mahtaa Armaassa olla isot sinkit.
Armaan uuninkitaan ei panna kymmenen sentin klapeja vaan metrisiä rutikuivia halkoja tai oikeastaan 90 cm. Puutavarahan on 30 ja 60 sentin jaolla. Armas ei lähde napista käyntiin vaan pitää valmistella ja saada pannuun höyrypaine.
-
Armaassa on bryggalla armottoman hieno puinen pelastusvene, sopii koettaa tehdä muutamasta lankusta. Osaako kukaan enää tuollaista 50 vuoden kuluttua, eppäilen. Laidan lankkuja höyrytetään, että ne taipuvat ja messinkiruuvien kannat peitetään puutapeilla.

Hieno laiva, johon olisi mukava kerran päästä kyytiin ja kuunnella höyrykoneen kuiskaava käynti. Vaikka olen melko varma?? että jossain Armaan sisuksissa on diesel varakone.
Pitää olla monenmoista tutkintoa alkaen paineastiamestarista, että saa Armasta ajella. Kun dieselin kylkeen laittaa puukepin ja toisesta päästä kuuntelee, saa selville mitä Armaan sydämessä tapahtuu. Niin teen minäkin mun kaksisylinteriselle noin 800 kuutioiselle diesel Yanmarille. Sen kulutus on 1,5 litraa tunnissa. Paatissani on 150 litran tankki. Sen kun ensi keväänä täytän, saa ajella 100 tuntia. Nooh kun paattini kulkee 5,5 solmua matkanopeus ja 6,5 huiput niin kuljen noin 10 kmh give and take. Tuolla läjällä naftaa pääsee siis about kauas tai hyvin kauas Suomen oloissa! Nafta maksaa siinä 1, 4 € litra. Bensan tiedät itsekin. Iso ja suosittu tasaperäinen MiamiVice ohjus kuluttaa korkeaoktaanista hitaalla ajolla mutta plaanissa noin 40-60 litraa tunnissa. Kulkee silloin hm 25 solmua. Ajapa Helsingistä Hankoon syömään pikkusormi kippurassa rapuja ja olet satoja euroja köyhempi. Jos se nyt mitään merkitsee. Tosin, kun ravut on syöty ja olet paluumatkalla, olen minä vasta Espoon selällä, heh.
-
Lähde WIKIPEDIA...
S/S Armas on höyrylaiva, joka on rakennettu vuonna 1908 kuuluisalla Paul Wahl & Co:n telakalla Varkaudessa. Alus rakennettiin Enso-Gutzeit Osakeyhtiölle linjahinaajaksi hinaamaan nippulauttoja Saimaalla. Ansioliikenteestä S/S Armas poistui vuonna 1973 jonka jälkeen se oli yksityisomistuksessa Saimaalla. Vuonna 1998 laiva ostettiin Porvooseen ja siirrettiin merelle jossa Mannerheimin lastensuojeluliiton Porvoon osasto järjestää sillä purjehduksia.
  • Rakennusaine: Teräs
  • Koneen tyyppi: Compound-höyrykone
  • Koneen teho: 188 hv
  • Kattila: 70 m²
  • Polttoaine: Puu

------------------------------
Kirjoita ihmeessä kommentti, ehkä saamme keskustelun käyntiin. Se olisi parasta mitä voimme lehtikuvauksen suhteen tehdä. Muista, että en julkaise nimettömiä kommentteja kuin poikkeustapauksessa, eli silloin kun tunnen kirjoittajan ja tiedän, että hän joutuisi vaikeuksiin tunnistettuna. Olen journalistiliiton jäsen ja suojelen aina lähteeni.
------------------------------

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Toivottavasti sieltä pohjoisesta alas valuessa tulee mielenkiintoisia videohaastattelumahdollisuuksia matkan varrella tavatuilta valokuvan ammattilaisilta. Muutamanhan näitä Jore on jo tehnyt ja todella mielenkiintoisia ovat tähän asti olleet, kyllä niitä saisi lisääkin tulla!

Tietysti ilmaiseksi vaikea kenenkään vaatia mitään, kunhan toivotaan josko jotain sentään tulisi.

Jore Puusa kirjoitti...

Toivon itsekin että saisin edes yhden videohaastattelun tehtyä. Vaikka Kalervo Ojutkankaan. Ajattelin että vaikka Alatalon Jaakko ja Sillanpään Eki on haastateltu, niin ei tee pahaa jutella uudestaan heidän kanssaan kamertan kanssa. Pohjoisessa alkaen Vaasasta ;-) on hyviä näyttelyitä. Saa nahdä saako niihin liittyen mitään aikaan. Koetan myös väsyttää Rovaniemen Ulla Eton, erinomaisen entisen valokuvaajan ja nykyisen sarjakuvataiteilijan puhumaan kameralle. miten on Ulla.
En tiedä mitä ihmiset sitten pelkäävät???
Uudistan taas seuraavan. Jos olet pro tai jotain sinnepäin, siis elät tai olet elänyt VAIN valokuvauksella, niin tule mukaan ja teen sinusta haastiksen videolle. Ei noille edellisillekään mitään pahaa ole tapahtunut.