lauantai 15. helmikuuta 2014

PÄIVITETTY SUN 16.2 - World Press Photo voittaja

Päivitys 24.2. klo 1.28
Kannataa lukea blogisti Timo Suvannon kirjoitus aiheesta..
Hän käsittelee ao valokuvaa tieteen kannalta tässä http://timosuvanto.blogspot.fi/2014/02/poikkitieteellista-tutkivaa.html
Toki Suvanto unohtaa sen, että EXIF tiedostoa voi manipuloida mennen tullen, jos osaa.
Suvanto on matemaattisesti minua valovuoden edellä, hädin tuskin osaan laskea päässäni yhteen johtuen siitä --että olin ns. "sininen lapsi" ja melkein tulin kalmona mutsista. 
Mutta valokuvauksesta minulla on hiukan suurempi kokemus ja kännyköiden valo tuossa yleisvalossa ja valon suunnassa herättää kyllä Suvannon EV mittausorgian jälkeenkin epäilyksen. Mene tiedä, mutta kuva on ensimmäinen hieno pitkään aikaan.
Jokainenhan tietää, että ennenvanhaan säästettiin filmiryhmien ylityökustannuksissa ja kuvattiin yökohtaukset päivällä…konstit siihen olivat monet.


Kuva on klassisen sommittelun linjoja hakevana hyvin visuaalinen, miltei teos. Henkilökohtaisesti jaksan katsoa tätä kuvaa kauemmin kuin yleensä vuoden lehtikuvia mistään maassa. Kuva tuo mieleen vapaudenpatsaan käden ja siksi ehkä vetoaa amerikkalaisten piilotajuntaankin. Vapautta kohti ojentuvat kädet.

PROS:
Aurinko tai kuu on miltei kolmanneksella- samoin katsojan kuvaan sisään vetävä vasemman laidan iso hahmo, joka luo perspektiivin perustan. Perspektiivi laskee jyrkästi, peruskolmio kärki eli visuaalinen, ei matemaattinen pakopiste tässä kuvassa on kuva-alan sisällä.  Silhuetti on aina voimakas tehokeino ja suojaa lisäksi tehokkaasti kuvattavien persoonan. Ryhmä kiertää vasemmalle ja käsien suunta on yläoikealle eli positiiviseen ja toivoon. Sakraalia taidetta länsimaisen kuvakäsityksen tukemana.

CONS:
Aurinko/kuu paistaa  lujaa, kuva on otettu vastavaloon. En ole aivan varma voiko puhelimen näytön pieni valovoima hakata auringonvalon näin tehokkaasti jääden useita aukkoja alivedetyssä kuvassa hyvin kirkkaaksi. Jossain luki että kuva on otettu kuutamolla, mutta kuu ei hajoaisi noin paljon edes softina ja tämä on kuvattu jollain ultralaajakulmalla. 
Myöskin on selvää, ettei tätä kuvaa voi ottaa ilman ohjaamista.
Kuvan vesihorisontti on vinossa, onko frame ollut niin tiukka että kuvaa ei voitu oikaista?
( ja ehkä myös maksamista)!?

PS: Olisi hauska saada originaali tarkasteluun ja tsekata puhelinten näytöt ennen kuvankäsittelyä, samoin olisi hauska nähdä originaali ja verrata onko tämä frame vedetty tukkoon PS:ssä vai jo kuvatessa, veikkaan PS:ä.



Lähde: Dpreview.com

2 kommenttia:

eetu sillanpää kirjoitti...

Loistava WPP-voittaja! Erilainen, ei väkivaltaa, verta...Selkeä ja pysähdyttävä! Hyvä kuva ja loistava kuva-analyysi!T:Eetu Sillanpää / Lehtikuvaaja

Jore Puusa kirjoitti...

Mainiota, uuden blogini ensimmäinen kunnon kommentti. Kuva on ns. vanhanaajan kunnon lehtikuvausta. Kukaan ei pönötä keskellä kuva-alaa surkean näköisenä vaan kuva on koko visuaalisuudellaan kertomassa tapahtumasta/asiasta.
Kurjaa, ettei tällaista nähdä enää juurikaan Suomessa, meillä tuntuu olevan vain pari kuvaamismallia aiheesta riippumatta, joita sitten noudatetaan.
Uskaltakaa nuoret kuvaajat tehdä muutakin kuin joukon paine edellyttää….